Tullakseen toimeen
uudessa ympäristössä lapsen, nuoren tai aikuisen pitää ymmärtää
opettajan tai esimiehen persoonallisuus ja odotukset.
Useimmat ihmiset
oppivat nämä uudessa paikassa jo viikossa. He opivat, kenen kanssa voi
laskea leikkiä ja millaista leikkiä. Ketkä eivät oppilaiden tai
alaistensa sutkauksia ymmärrä. Mikälaista työpanosta kukin opettaja tai
pomo odottaa. Miten eri opettajat tai esimiehet pitävät sovituista
aikatauluista kiinni.
Uudessa luokassa oppilaat oppivat
kenenkään kertomatta milloin tunneilla voi kuiskata ja milloin pitää
olla aivan hiljaa; kuka vaatii tarkkaa sääntöjen noudattamista kuka ei.
Mutta autismin kirjon
oppijoille nämä asiat tuottaa vaikeuksia.
Piilo-opetussuunnitelma
koulun ulkopuolella on monelle assille vielä vaikeampi. Voiko vieraiden
kyytiin mennä? Bussin kuljettaja on vieras, mutta hänen kyytiinsä voi
mennä. Entä tuntematon autoilija, joka pysähtyy tarjotakseen kyydin?
Kaupan kassa on tuntematon, mutta hänen kanssaan
voi jutella. Entä puiston penkillä istuva tuntematon, joka tarjoaa kaljapullostaan huikkaa?
TRANSLATE
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Blogiarkisto
-
►
2016
(6)
- ► toukokuuta (2)
- ► tammikuuta (4)
-
▼
2015
(21)
- ► joulukuuta (4)
- ► toukokuuta (1)
- ► huhtikuuta (2)
-
▼
maaliskuuta
(14)
- Yhteistoiminnallinen oppiminen
- Piilo-opetussuunnitelma
- Muutosvastarinta
- Miten selviät sosiaalisissa tilanteissa
- Hyvä vuorovaikutus on huomaamatonta
- Yhteistoiminnallinen oppiminen
- Assikulttuurit edistää vuorovaikutusta
- Assinainen
- Puhutaan asiaa
- Vuorovaikutustaitoja ei opita maton alle lakaisemalla
- Perinteisen ja yhteistoiminnallien oppiminen
- Rakentava vuorovaikutus
- Uuden kohtaaminen
- Miten selviät sosiaalisissa tilanteissa?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti