Erityisoppilaitoksessa
opiskelu on yhteistoiminnallista vaikka kullakin opiskelijalla on omat
virallisesti HOJKSiin kirjatut henkilökohtaiset tavoitteet. Oppiminen on
yksilöllinen tapahtuma eikä yksilöiden välinen kilpailu. Täällä ei
vertailla opiskelijoiden välisiä oppimistuloksia, vaan jokainen
opiskelija etenee omien tavoitteidensa mukaan.
Muuttuva tieto
Koulumaailmassa
tieto koetaan usein pysyvänä totuutena, joka voidaan oppia
koulukirjoista ulkoa. Yksilöiden välisestä vuorovaikutuksesta koeta
olevan hyötyä oppimiselle. Yhteistoiminnallisen oppiminen perustuu
ajatukseen, jonka mukaan tieto on jatkuvasti muuttuvaa ja kehittyvää.
Yhtä totuuta ei ole. Toimintatapoja ja kulttuureeja on monia. Vaikka
päämäärä on yhteinen, siihen voidaan päästä monella eri tavalla.
Erilaisuus ryhmässä ei ole heikkous vaan voimavarana. Viestintä-alalla
samankaltaisuus hukkuu, mutta erilaisuus näkyy.
Uuden
tiedon omaksumisessa on otettava huomioon oppijan aikaisemmat
kokemukset, tiedot ja taidot, jotka muuttuvat uuden oppimisen myötä.
Oppiminen on tehokkaampaa vuorovaikutuksessa muiden oppijoiden kanssa,
koska tällöin opittavista ilmiöistä ja asioista saadaan monipuolisempi
kuva, opitaan toinen toiselta. Kokemus osioittaa, että tietoa ei kannata
pantata, sillä neuvomalla kaveria oppii itse enemmän.
Tämän
päivän maailamssa tieto muuttuu ja kehittyy mikä näkyy varsinkin
viestintäalalla. Kukaan ei hallitse kaikkea sitä tietoa, mitä alan
töissä tarvitaan. Suuri osa oppimisesta tapahtuu työssäoppimisessa. Se
on myös erinomainen väylä työelämään. Opettaja ei ole tiedon
auktoriteetti vaan luotsi oppimisprosessissa. Myös opettajille
järjestetään työssäoppimisjaksoja ammattitaidon päivittämiseen.
Lähteet:
Keltikangas-järvinen, Liisa (2010), Sosiaalisuus ja sosiaaliset taidot. helsinki: WSOY
Sahlberg,
P. & Leppilampi, A. (1994). Yksinään vai yhteisvoimin? Yhdessä
oppimisen mahdollisuuksia etsimässä. Helsinki: Yliopistopaino.
TRANSLATE
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Blogiarkisto
-
►
2016
(6)
- ► toukokuuta (2)
- ► tammikuuta (4)
-
▼
2015
(21)
- ► joulukuuta (4)
- ► toukokuuta (1)
- ► huhtikuuta (2)
-
▼
maaliskuuta
(14)
- Yhteistoiminnallinen oppiminen
- Piilo-opetussuunnitelma
- Muutosvastarinta
- Miten selviät sosiaalisissa tilanteissa
- Hyvä vuorovaikutus on huomaamatonta
- Yhteistoiminnallinen oppiminen
- Assikulttuurit edistää vuorovaikutusta
- Assinainen
- Puhutaan asiaa
- Vuorovaikutustaitoja ei opita maton alle lakaisemalla
- Perinteisen ja yhteistoiminnallien oppiminen
- Rakentava vuorovaikutus
- Uuden kohtaaminen
- Miten selviät sosiaalisissa tilanteissa?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti